«سواستفاده از نام تالش» با مجوز مجاز است ؟


«سواستفاده از نام تالش»

با مجوز مجاز است ؟

اشاره :

 جرايد تالشي كه در كنار چنين اشخاصي ،‌ سنگ  قوم  تالش را بر

سينه مي زنند اين يادداشت براي چاپ بدون تلخيص بلامانع است!

تماس هاي بيشماري از طرف دوستان تالشي در اين چند روزه ،‌ خصوصن اوج اين بارترافيك را ، روزجمعه داشتم .عزيزاني كه تمام وجودشان از واژه ي «تالش» پراست ، از اين همه لطف و احساس مسئوليت دوستان سر تعظيم فرود مي آورم. متعاقب آن در خصوص همايشي كه قرار بود به نام «تالشان» درتهران برگزار گردد ـ حال نمي دانم برگزار شد يا نه ، هيچ ربطي به ما ندارد و اين را نيز به يكي از دوستان پشت سيم انتقال دادم و عرض كردم :«... اين بر مي گردد به عدم سازمان هاي مردم نهادي كه تالش فاقد آن  است و ما اين را نيز قبلن در نوشتاري مفصلن توضيح داده ايم و گفته ايم كه در يكي از شهرستان هاي استان مازندران (رامسر) دست كم ده سازمان مردم نهاد در حال فعاليت اند كه اگر در تالش پنج شش تا ازهمين سازمان ها فعال بودند در رقابت بين آنها ، ‌تالشان خروجي شان را مي سنجند و خود انتخاب مي كردند كه در پناه كدام NGOبايستند؟!وآن افرادي كه در تهران به نام «تالشان» در صدد برگزاري «همايش فرهنگي» بودند به خودشان ارتباط دارد حق هر تالشي ست ، جشني را به توانايي خود برگزار نمايند.»  

از اين دست تلفن هايي كه  مرا نيز وسوسه نمود تا سركي به فضاي مجازي بكشم و صحت و سُقم آنرا رصد نمايم . ديدم تنها منبعي كه بيشتر تنور اين جشن فرضي يا واقعي را داغ نموده ،‌ سايت يك فعال غير تالش است! و با تيتر انحصاري از اين ماجرا همه ي آنچه كه در تهران به وقوع پيوسته و يا نپيوسته را به نفع خود مصادره نموده و با سوژه قرار دادن «سوءاستفاده از نام تالش ممنوع!» خواسته چه چيزي را تغيير دهد كه خود جاي بحث جداگانه يي دارد.

چون خود حقير يكي از تالشاني هستم كه 13سال پيش فرمي را همراه دو قطعه عكس ، بي آنكه حتا با پژوهشگري خبره در اين رابطه مشورتي كرده باشم اعتماد كردم تا آن فرم را براي اشاعه زبان تالشي و نام تالش پر نمايم .و آنهم بخاطر حرمت نام «تالش» تا تشكل فرهنگي هنري داشته باشيم و نه سياسي!چرا در آن فرم قيد نشده است ؟ بي آنكه بر بالاي آن فرم نوشته شده باشند«سوءاستفاده از نام تالش ممنوع!» و در آن فرم آيا نوشته شده بود كه به نام «تالش» مي خواهيم«سازمان صلح سبز»داير نماييم ؟و امروز مانده ام كه من فرم و عكس را براي داير نمودن اين سازمان فرستاده بودم يا براي سازمان مردم نهاد تالش؟ تا از هويت تالش بودنم دفاع نمايم.

جالب اينكه امروز جواني در منطقه ي تالش و در نشريه ي يك شهرستان نوشته است :« شنيده ايم كه ... [...] در زندان است. شنيده ايم كه ...»با وجود اينكه اصل ماجرا را راديوهاي ... و حتا در فضاي مجازي ،‌يكي از اعضاي هيئت مديره ... را نيز به يدك مي كشد!!بي آنكه شخص ويا اشخاصي پيدا شوند ، به من تالشي كه عكسي داده ام و فرمي پركرده توضيح دهند كه چرا روز اول به من نويي گفته نشده كه در آينده مي خواهيم فراتر از نام «تالش» قدم ها بر داريم كه صدايش را وقتي از ... مي شنوم سرافكنده مي شوم!!و حتا امروز نمي توانم از فرم و آن دو قطعه عكسي را كه داده ام آنهم با دست خط خود به دفاع از آن بر خيزم ؟آيا اين موضوع در قالب «سوءاستفاده از نام تالش ممنوع!»مي باشد قرار مي گيرد يا خير؟

از طرفي ديگر سركرده يي از آنسوي مرز به اينسوي مرز سفر مي كند و از آنجا به پايتخت مي رود وقتي مي بيند تيرش به هدف نخورده است در همان جرايد خودمان با فيلم و زينگ و كاغذ خودمان به مسئولين محترم كشورمان در مصاحبه يي دهن كجي مي كند و شگفت آور اينكه ،‌ در زندان هست به نام تالش براي تالش تعيين تكليف هم مي كند و سو تيتر لوگوي جريده شهر ما هم مي گردد!!!

تاسف بارتر اينكه يك تالش اينسو حتا نمي تواند در همان جريده شان و يا در همان سايتي كه «سوءاستفاده از نام تالش ممنوع!»را برجسته نموده سؤال و پاسخش را نيز دريافت نمايد.آيا باز اين موضوع در قالب «سوءاستفاده از نام تالش ممنوع!» قرار مي گيرد؟

اين فريادي ست كه دست كم يك دهه است از حلقومم بيرون مي جهد و اين فرياد هنوز بازتابي نداشته است و امروز مي بينم با واژه «سوءاستفاده از نام تالش ممنوع!»آورده اند:« به نظر مي رسد در اينگونه موارد نخست بايد پرسيد برگزار كنندگان در اين همايش ها چه جايگاهي در قلم و هنر و فرهنگ تالش و چه ارتباطي با مسايل فرهنگي و علمي تالش دارد؟كارو شغل ايشان چيست؟»

سؤالي كه ما بارها پرسيده ايم: آلن كيست ؟ شغل آلن چيست؟ درآمد آلن چيست؟ آلن ساكن كجاست؟ و يا سايت «توليش پرس»ي كه در كشور خودمان معرفي مي گردد ، گردانندگان سايت مذبور چه كساني اند؟ اين سايت در كجا بروز مي شود ؟ چند نفر هستند؟ وقتي ما امروز مي نويسيم «كارو شغل ايشان چيست؟» اگر بد آموزيي در اين خصوص صورت گرفته است مروج آن چه كساني اند؟

وقتي امروز پشت جواني پنهان مي شوند و به او مي گويند اين سايت را عرضه كن ،‌اين اشخاص را معرفي كن ، آن وبلاگ را به نمايش بگذار «كار و شغل ايشان چيست؟»اينها را كه ما يك دهه است در تالش ترويج و تكثير كرده ايم آيا تاكنون يكي آمده به اين پرسش هاي بي پايان مان پاسخگو باشد؟وقتي نمي توانم به دفاع از عكس و فرم و دست خط خودم بر خيزم چگونه مي توانم از قومم دفاع كنم ؟آيا اين «سوءاستفاده از نام تالش ممنوع!» شامل حالش مي شود؟

وقتي مي نويسيم«سوءاستفاده از نام تالش ممنوع!»آيا چند خط در رابطه با تاريخ عبدالفتاح فومني كه دست كم 5الي 6 قرن ازآن مي گذرد و نام تالش نيز در آن حك شده است و امروز از طرف پژوهشگرگيلاني كه خوشبختانه از دوستان گرمابه گلستاني همين اشخاص اند به دفاع از آن در سايت شخصي اش برخاسته اند؟ آنگونه كه قبلن در روزنامه اطلاعات نوشته مي شد «زرتشت پيامبر تالشان» است و هنوز تالشي نتوانسته در ميز گردي اين سوژه ارايه شده در جرايد را در يك سازمان مردم نهادي كه تالش فاقد آن است به تحليل بگيرد!و مي بايست كتاب عبدالفتاح فومني را تاكنون در چندين روزنامه ي يوميه و جرايد تخصصي  كه پژوهشگران حرفه يي در آن قلم مي زنند معرفي و انعكاس مي داد تا بازتاب جهاني مي يافت .

 اگر پژوهشگري در آينده آمد كتاب عبدالفتاح فومني را وارسي نمايد دريابد كه اين نسخه جديد «تحريف» شده ي آن است . آيا تا كنون چند خطي با نام و نشان واقعي در اين خصوص نوشته شده تا پژوهشگران حداقل بشناسند ، قلم و نوشتارش بازتاب آنچناني داشته است ؟ آيا اينها نيز شامل حال «سوءاستفاده از نام تالش ممنوع!» ، خواهند بود؟از همه مهمتر كتاب عبدالفتاح فومني واجب است يا معرفي سايت هاي مشكوك ؟ كداميك؟

جالب تر از همه وقتي گفته مي شود « در هر جا هوشمندانه قدم بگذاريم و اعلام كنيم سوءاستفاده از نام تالش به وسيله هر كس تحت هرعنواني ممنوع!»آيا تاكنون يك سطر در رابطه با ارمنستاني كه آن جوان سر دبير نيز اعتراف نموده كه حركت دانشگاه ايروان ارمنستان عليه تالشان بوده است. آيا اين قدم  به زعم اين اشخاص«هوشمندانه » بود؟و متاسفانه تاكنون تالشان در اين خصوص هيچ پاسخي دريافت نكرده اندو...

باز تاكيد مي كنيم دوستان! به هوش باشيد تالش امروز نيازمند به چندNGO است و در اين رقابت مردم نهاد است كه مي توان سازمان مردم نهاد دلخواه مان را آنهم با خروجي شفافي كه بتواند ديگر اقوام پيرامون را نيز تحت تاثير خود قرار دهد ، انتخاب نماييم؟

 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: